۷۸۶
رﺟﻌﺖ، در ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﺑﺎزﮔﺸﺖ اﺳﺖ، و در اﺻﻄﻼح ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﮔﺮوھﻲ از ﻣﺆﻣﻨﺎن ﺧﺎﻟﺺ و ﻋﺪه اي از ﻣﻨﺎﻓﻘﺎن ﻓﺎﺟﺮ ﭘﯿﺶ از ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺟهﺎن اﺳﺖ. اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ رﺟﻌﺖ ﻳﮑﻲ از ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻣﺴﻠﻢ و ﺗﺮدﻳﺪ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺷﯿﻌﻪ اﺳﺖ، ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس آﻳﺎت ﻗﺮآن واﺣﺎدﻳﺚ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﻋﻠﯿهﻢ اﻟﺴﻼم اﺳﺘﻮار ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.ﺑﺎري، ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﻨﺎن ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺣﮑﻤﺖ ﺑﺎﻟﻐﻪ اش، ﻣﻘﺮر ﻓﺮﻣﻮده ﮐﻪ ﺑﻪ ھﻨﮕﺎم ﭘﯿﺎده ﺷﺪن اﺣﮑﺎم اﻟهی و اﺳﺘﻘﺮار ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺣﮑﻮﻣﺖ واﺣﺪ ﺟهﺎﻧﻲ، ﭼﺸﻢ اﻧﺘﻈﺎران آن روزﮔﺎر ﻣﺴﻌﻮد ﺑﺎز ﮔﺮدﻧﺪ و از ﺑﺮﮐﺎت ﺑﻲ ﭘﺎﻳﺎن دوﻟﺖ ﮐﺮﻳﻤﻪ ﺧﺎﻧﺪان وﺣﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﻮﻧﺪ.ھﻨﮕﺎﻣﻲ ﮐﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎن ﺧﺎﻟﺺ ﺑﺮاي ﻣﺸﺎھﺪه اﻟﻄﺎف ﺣﻖ، و درک ﻟﺬت زﻧﺪﮔﻲ در ﭘﻨﺎه دوﻟﺖ ﺣﻖ ﺑﺎز ﻣﻲ ﮔﺮدﻧﺪ، ﺳﺘﻤﮕﺮان و ﻣﻠﺤﺪان ﻧﯿﺰ ﺑﺎز ﻣﻲ ﮔﺮدﻧﺪ، ﺗﺎ ﭘﯿﺶ از آﺧﺮت ﻗﺴﻤﺘﻲ از واﮐﻨﺶ اﻋﻤﺎل ﺧﻮد را ﺑﺒﯿﻨﻨﺪ و ﻣﺎﻳﻪ ﺳﺮور و ﺗﺸﻔﻲ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﺘﻤﺪﻳﺪﮔﺎن ﮔﺮدد. ﻓﺮﻣﺎن رﺟﻌﺖ ھﻤﺎﻧﻨﺪ ﻓﺮﻣﺎن ﻇهﻮر، از ﻃﺮف ﺧﺪاوﻧﺪ ﻗﺎدر ﻣﺘﻌﺎل ﺻﺎدر ﻣﻲ ﺷﻮد، و ﺟﻤﻌﻲ از ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺧﺎﻟﺺ ﺧﺪاوﻧﺪ، ﮐﻪ ﺳﺎﻟهﺎ و اﺣﯿﺎﻧﺎ ﻗﺮﻧهﺎ ﭘﯿﺶ از آﻧﺎن دﻳﺪه از ﺟهﺎن ﻓﺮو ﺑﺴﺘﻪ اﻧﺪ، ﺑﺎز ﻣﻲ ﮔﺮدﻧﺪ و ﺗﺠﻠﻲ ﻗﺪرت ﺧﺪاوﻧﺪ را در دوﻟﺖ ﮐﺮﻳﻤﻪ اﻣﺎم ﻣهﺪي (ع) ﻣﻲ ﺑﯿﻨﻨﺪ.
آﻳﺎت ﺑﻲ ﺷﻤﺎري از ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ، ﺗﻮﺳﻂ ﭘﯿﺸﻮاﻳﺎن ﻣﻌﺼﻮم - ﻋﻠﯿهﻢ اﻟﺴﻼم - ﺑﻪ ﻋﻨﻮان آﻳﺎت رﺟﻌﺖ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه، ﮐﻪ از ﺑﺮرﺳﻲ آﻧهﺎ وﻗﻮع رﺟﻌﺖ در ﻣﯿﺎن ﭘﯿﺸﯿﻨﯿﺎن و اﻣﮑﺎن آن در آﻳﻨﺪه ﺑﻪ روﺷﻨﻲ اﺛﺒﺎت ﻣﻲ ﮔﺮدد. در اﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ از آﻳﺎﺗﻲ اﺷﺎره ﻣﻲ ﮐﻨﯿﻢ، ﮐﻪ در اﺣﺎدﻳﺚ اھﻞ ﺑﯿﺖ ﻋﺼﻤﺖ و ﻃهﺎرت ﺑﻪ رﺟﻌﺖ ﮔﺮوھﻲ از ﻣﺆﻣﻨﺎن و ﻣﺸﺮﮐﺎن ﺧﺎﻟﺺ ﺑﻌﺪ از ﻇهﻮر ﺣﻀﺮت ﻣهﺪي (عج)ﺗﻔﺴﯿﺮﺷﺪه اﺳﺖ:
١- اﮔﺮ در راه ﺧﺪا ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮﻳﺪ، و ﻳﺎ ﺑﻤﯿﺮﻳﺪ، رﺣﻤﺖ و ﻣﻐﻔﺮت ﺧﺪا ﺑهﺘﺮ اﺳﺖ از آﻧﭽﻪ ﮔﺮد ﻣﻲ آورﻳﺪ.[1]
اﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮ (ع) در ﭘﯿﺮاﻣﻮن اﻳﻦ آﻳﻪ از ﺟﺎﺑﺮ ﭘﺮﺳﯿﺪ: اي ﺟﺎﺑﺮ! آﻳﺎ ﻣﻲ داﻧﻲ ﮐﻪ ﻣﻌﻨﺎي «ﺳﺒﯿﻞ اﷲ» ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺟﺎﺑﺮ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺪا ﺳﻮﮔﻨﺪ، ﺟﺰ اﻳﻨﮑﻪ از ﺷﻤﺎ ﺑﺸﻨﻮم. ﻓﺮﻣﻮد: «ﺳﺒﯿﻞ اﷲ» راه ﻋﻠﻲ و اوﻻد ﻋﻠﻲ اﺳﺖ. ھﺮ ﮐﺲ ﺑﺎ وﻻﻳﺖ وي ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮد، در راه ﺧﺪا ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. و ھﺮ ﮐﺲ ﺑﺎ وﻻﻳﺖ او ﺑﻤﯿﺮد، در راه ﺧﺪا ﻣﺮده اﺳﺖ. ھﯿﭻ ﻣﺆﻣﻨﻲ از اﻳﻦ اﻣﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﺟﺰ اﻳﻨﮑﻪ ﺑﺮاي او ﻗﺘﻞ و ﻣﺮﮔﻲ ھﺴﺖ، ھﺮ ﮐﺪام از آﻧهﺎ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮد ﻳﮏ ﺑﺎر دﻳﮕﺮ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮدد ﺗﺎ ﺑﻤﯿﺮد، و ھﺮ ﮐﺪام از آﻧهﺎ ﺑﻤﯿﺮد، ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮدد ﺗﺎ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮد.[2] اﻣﺎم رﺿﺎ (ع) ﻧﯿﺰ در اﻳﻦ راﺑﻄﻪ ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ: «ھﺮ ﻣﺆﻣﻨﻲ در ﺑﺴﺘﺮ ﺑﻤﯿﺮد در رﺟﻌﺖ ﮐﺸﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد، و ھﺮ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮد، در رﺟﻌﺖ در ﺑﺴﺘﺮ ﺧﻮد ﻣﻲ ﻣﯿﺮد».[3]
مابقی در ادامه مطلب
٢- ﺧﺪاوﻧﺪ از ﻣﺆﻣﻨﺎن جانها و ﻣﺎﻟ ﺎﻳﺸﺎن را ﺧﺮﻳﺪاري ﮐﺮد و در ﺑﺮاﺑﺮ، ﺑهﺸﺖ را از آن آﻧها ﺳﺎﺧﺖ، آﻧها در راه ﺧﺪا ﮐﺎرزار ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﮑﺸﻨﺪ و ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ. وﻋﺪه ﺣﻖ ﺧﺪا در ﺗﻮرات و اﻧﺠﯿﻞ و ﻗﺮآن اﺳﺖ. ﭼﻪ ﮐﺴﻲ از ﺧﺪاوﻧﺪ، ﺑﻪ وﻋﺪه ﺧﻮد وﻓﺎدارﺗﺮ اﺳﺖ؟ ﺑﺸﺎرت ﺑﺎد ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ اي ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﺪا ﮐﺮدﻳﺪ، و اﻳﻦ رﺳﺘﮕﺎري ﺑﺰرگ اﺳﺖ.[4]
زراره ﺑﻦ اﻋﯿﻦ ﮔﻮﻳﺪ: دوﺳﺖ داﺷﺘﻢ از اﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮ (ع) در ﻣﻮرد «رﺟﻌﺖ» ﺳﻮال ﮐﻨﻢ، وﻟﻲ ﻧﻤﻲ ﺧﻮاﺳﺘﻢ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﭙﺮﺳﻢ، از اﻳﻦ رو ﭘﺮﺳﺶ ﺧﻮد را ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻄﺮح ﮐﺮدم: ﺟﺎﻧﻢ ﺑﻪ ﻓﺪاﻳﺖ، ﺑﻪ ﻣﻦ ﺧﺒﺮ ده از ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﮐﺸﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد، آﻳﺎ او ﻣﺮده اﺳﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮد: ﻧﻪ، ﻣﺮگ ﻣﺮگ اﺳﺖ و ﻗﺘﻞ ﻗﺘﻞ. ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﺎﻻﺧﺮه ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﮐﺸﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻣﻲ ﻣﯿﺮد.ﺣﻀﺮت ﻓﺮﻣﻮد: اي زراره! ﮔﻔﺘﺎر ﺧﺪا ﺣﻖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﺮگ و ﻗﺘﻞ ﻓﺮق ﻣﻲ ﮔﺬارد و ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «اﮔﺮ ﺑﻤﯿﺮد و ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮد [5]و در ﺟﺎي دﻳﮕﺮي ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «اﮔﺮ ﺑﻤﯿﺮد و اﮔﺮ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮﻳﺪ، ﺑﻪ ﺳﻮي ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎز ﻣﻲ ﮔﺮدﻳﺪ.[6] و ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺧﺪاوﻧﺪ از ﻣﺆﻣﻨﺎن ﺟﺎن و ﻣﺎﻟﺸﺎن را در ﺑﺮاﺑﺮ ﺑهﺸﺖ ﺧﺮﻳﺪاري ﮐﺮده اﺳﺖ.[7] ﻋﺮض ﮐﺮدم: ﺧﺪاي ﺗﺒﺎرک و ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ھﺮﮐﺲ ﻃﻌﻢ ﻣﺮگ را ﺧﻮاھﺪ ﭼﺸﯿﺪ.[8] آﻳﺎ ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﮐﺸﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻃﻌﻢ ﻣﺮگ را ﻧﻤﻲ ﭼﺸﺪ؟ﻓﺮﻣﻮد: « ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﮐﺸﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد، ھﻤﺎﻧﻨﺪ ﮐﺴﻲ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ در ﺑﺴﺘﺮ ﺑﻤﯿﺮد. ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﮐﺸﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﻪ ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﮔﺮدد ﺗﺎ ﻃﻌﻢ ﻣﺮگ را ﺑﭽﺸﺪ».[9]
رجعت در قرآن:
اﻳﻨﮏ ﺑﺎ آﻳﺎﺗﻲ از ﻗﺮآن ﮐﺮﻳﻢ آﺷﻨﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﻳﻢ ﮐﻪ وﻗﻮع رﺟﻌﺖ را در ﻣﯿﺎن اﻣﺘهﺎي ﭘﯿﺸﯿﻦ اﺛﺒﺎت ﻣﻲﮐﻨﺪ. ھﻨﮕﺎﻣﻲ ﮐﻪ وﻗﻮع رﺟﻌﺖ در ﻣﯿﺎن اﻣﺘهﺎي ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﻮد، اﺛﺒﺎت اﻣﮑﺎن و ﻟﺰوم وﻗﻮع آن دراﻣﺖ اﺳﻼﻣﻲ ﻧﯿﺰ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲ ﺷﻮد، زﻳﺮا ﺑهﺘﺮﻳﻦ دﻟﯿﻞ ﺑﺮ اﻣﮑﺎن ﭼﯿﺰي وﻗﻮع آن اﺳﺖ.
١- آﻧﮕﺎه ﺷﻤﺎ را ﭘﺲ از ﻣﺮﮔﺘﺎن ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﯿﻢ ﺗﺎ ﺷﺎﻳﺪ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰار ﺑﺎﺷﯿﺪ.[10]
اﻳﻦ آﻳﻪ در ﻣﻮرد ھﻔﺘﺎد ﻧﻔﺮ از ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎن ﻗﻮم ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ (ع) اﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ آن را از ﻣﯿﺎن ﻗﻮم ﺧﻮد ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ و ﺑﺎ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻃﻮر ﺳﯿﻨﺎ ﺑﺮد ﺗﺎ ﺑﺮ ﺟﺮﻳﺎن ﻣﮑﺎﻟﻤﻪ اش ﺑﺎ ﺧﺪا و ﮔﺮﻓﺘﻦ اﻟﻮاح از ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪا ﺷﺎھﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻨﻲ اﺳﺮاﺋﯿﻞ ﺻﺪور اﻟﻮاح را از ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪا ﺗﮑﺬﻳﺐ ﻧﮑﻨﻨﺪ.ﭼﻮن ﺑﻪ «ﻃﻮر» رﺳﯿﺪﻧﺪ و ﻣﮑﺎﻟﻤﻪ ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ را ﺑﺎ ﺧﺪا ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﻧﺪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «اي ﻣﻮﺳﻲ، ﻣﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ اﻳﻤﺎن ﻧﻤﻲ آورﻳﻢ ﻣﮕﺮ اﻳﻨﮑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ را آﺷﮑﺎرا ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﻨﻤﺎﻳﺎﻧﻲ.« ھﺮ ﭼﻪ ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ آﻧهﺎ را از اﻳﻦ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺟﺎھﻼﻧﻪ ﻣﻨﻊ ﻧﻤﻮد، آﻧهﺎ ﺑﺮ ﺧﻮاھﺶ ﺧﻮد اﺻﺮار ورزﻳﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺻﺎﻋﻘﻪ آﻣﺪ و ھﻤﻪ آﻧهﺎ را ﻧﺎﺑﻮد ﮐﺮد. ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ ﻋﺮﺿﻪ داﺷﺖ: ﺑﺎر ﭘﺮوردﮔﺎرا! اﮔﺮ اﻳﻦ ھﻔﺘﺎد ﻧﻔﺮ زﻧﺪه ﻧﺸﻮﻧﺪ، ﻣﻦ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺳﻮي ﻗﻮم ﺧﻮد ﺑﺮوم؟ آﻧهﺎ ﻣﺮا ﺑﻪ ﻗﺘﻞ اﻳﻨهﺎ ﻣﺘهﻢ ﺧﻮاھﻨﺪ ﮐﺮد. ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺮ او ﻣﻨﺖ ﻧهﺎد و آﻧهﺎ را زﻧﺪه ﮐﺮد و ھﻤﺮاه ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮي ﺧﺎﻧﻪ و ﮐﺎﺷﺎﻧﻪ ﺧﻮد ﺑﺎزﮔﺸﺘﻨﺪ. در ﻣﻮرد ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ اﻳﻦ ھﻔﺘﺎد ﻧﻔﺮ ھﯿﭻ اﺧﺘﻼﻓﻲ ﻧﯿﺴﺖ، و ﺻﺮﻳﺢ ﻗﺮآن اﺳﺖ ﮐﻪ آﻧهﺎ ﺑﺮ اﺛﺮ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺟﺎن ﺳﭙﺮدﻧﺪ، و ﺑﻪ درﺧﻮاﺳﺖ ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ از ﻧﻮ زﻧﺪه ﺷﺪﻧﺪ، ﮐﻪ ﻣﻌﻨﺎي «رﺟﻌﺖ» ﭼﯿﺰي ﺟﺰ زﻧﺪه ﺷﺪن ﭘﺲ از ﻣﺮگ ﻧﯿﺴﺖ. ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ اﻣﯿﺮ اﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ (ع) ﻧﯿﺰ در رواﻳﺘﻲ ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد آﻳﺎت، در ﻣﻮرد ﻣﺴﺌﻠﻪ رﺟﻌﺖ اﺳﺘﺪﻻل ﻧﻤﻮده اﻧﺪ.[11]
٢- ﺑﻪ ﻳﺎد آورﻳﺪ ھﻨﮕﺎﻣﻲ را ﮐﻪ ﻓﺮدي را ﺑﻪ ﻗﺘﻞ رﺳﺎﻧﺪﻳﺪ. ﺳﭙﺲ درﺑﺎره ﻗﺎﺗﻞ او ﺑﻪ ﻧﺰاع ﭘﺮداﺧﺘﯿﺪ، و ﺧﺪاوﻧﺪ آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ ﻣﺨﻔﻲ ﻣﻲ ﮐﺮدﻳﺪ آﺷﮑﺎر ﻣﻲ ﺳﺎزد. ﭘﺲ ﮔﻔﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻗﺴﻤﺘﻲ از ﮔﺎو را ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻮل ﺑﺰﻧﯿﺪ (ﺗﺎ زﻧﺪه ﺷﻮد و ﻗﺎﺗﻞ ﺧﻮد را ﻣﻌﺮﻓﻲ ﮐﻨﺪ)ﺧﺪاوﻧﺪ اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺮدﮔﺎن را زﻧﺪه ﻣﻲ ﮐﻨﺪ و آﻳﺎت ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دھﺪ، ﺷﺎﻳﺪ ﻋﻘﻞ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮﻳﺪ.[12]
اﻳﻦ آﻳﺎت ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺣﺎدﺛﻪ ﻗﺘﻠﻲ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﻨﻲ اﺳﺮاﺋﯿﻞ روي داد و ﺑﻪ اﻣﺮ ﺧﺪا ﮔﺎوي ذﺑﺢ ﮔﺮدﻳﺪ و ﻗﺴﻤﺘﻲ از ﺑﺪن ﮔﺎو ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻮل زده ﺷﺪ و ﻣﻘﺘﻮل زﻧﺪه ﺷﺪ و ﻗﺎﺗﻞ ﺧﻮد را ﻣﻌﺮﻓﻲ ﮐﺮد. داﺳﺘﺎن ازاﻳﻦ ﻗﺮار اﺳﺖ:
در ﻣﯿﺎن ﺑﻨﻲ اﺳﺮاﺋﯿﻞ ﭘﯿﺮ ﻣﺮدي ﺑﻮد ﮐﻪ ﺛﺮوﺗﻲ ﺳﺮﺷﺎر و ﻧﻌﻤﺘﻲ ﺑﻲ ﺷﻤﺎر و ﭘﺴﺮي ﻳﮕﺎﻧﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ از ﻣﺮگ ﭘﺪر ھﻤﻪ آن ﺛﺮوت ﺑﻪ او ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻲ ﺷﺪ اﻣﺎ ﻋﻤﻮزادﮔﺎﻧﺶ ﮐﻪ ﺗهﯿﺪﺳﺖ ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﺮ او ﺣﺴﺪ ﮐﺮدﻧﺪ و او را ﺑﻪ ﻗﺘﻞ رﺳﺎﻧﯿﺪﻧﺪ و ﺟﺴﺪش را در ﻣﺤﻠﻪ ﻗﻮﻣﻲ دﻳﮕﺮ اﻧﺪاﺧﺘﻨﺪ ﭘﯿﮑﺎر ﺑﻪ ﻣﺤﻀﺮ ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ (ع) ﮐﺸﯿﺪه ﺷﺪ ﺗﺎ در ﻣﯿﺎن آﻧهﺎ داوري ﮐﻨﺪ.ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ (ع) ﺑﻪ وﺣﻲ ﺧﺪا ﻓﺮﻣﻮد ﺗﺎ ﻣﺎده ﮔﺎوي ذﺑﺢ ﮐﻨﻨﺪ و زﺑﺎن آن ﮔﺎو را ﺑﺮ ﺗﻦ ﻣﻘﺘﻮل ﺑﺰﻧﻨﺪ ﺗﺎ زﻧﺪه ﮔﺮدد و ﻗﺎﺗﻞ ﺧﻮد را ﻣﻌﺮﻓﻲ ﮐﻨﺪ.
ھﺮ ﮔﺎو ﻣﺎده اي را ﮐﻪ ذﺑﺢ ﻣﻲ ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻔﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﮐﺮد، وﻟﻲ ﺑﺎ ﭘﺮﺳﺸهﺎي ﺑﯿﺠﺎ ﮐﺎر ﺧﻮد را دﺷﻮار ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ و در ھﺮ ﺑﺎر ﻧﺸﺎﻧﻪ ھﺎﻳﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ آن ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﻳﮏ ﮔﺎو ﺗﻄﺒﯿﻖ ﻧﻤﻮد ﮐﻪ از آن ﮐﻮدﮐﻲ ﻳﺘﯿﻢ ﺑﻮد. ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ آن را ﺑﻪ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺰاﻓﻲ ﺧﺮﻳﺪﻧﺪ و ﺳﺮ ﺑﺮﻳﺪﻧﺪ و ﻗﺴﻤﺘﻲ از ﺑﺪن ﮔﺎو را ﺑﻪ ﺑﺪن ﻣﻘﺘﻮل زدﻧﺪ. او ﺑﺎ ﻗﺪرت اﻟهﻲ زﻧﺪه ﺷﺪ و ﮔﻔﺖ: اي ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪا! ﻣﺮا ﭘﺴﺮ ﻋﻤﻮﻳﻢ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ رﺳﺎﻧﯿﺪه اﺳﺖ، ﻧﻪ آﻧهﺎﻳﻲ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﻣﺘهﻢ ﺷﺪه اﻧﺪ، و ﺣﻀﺮت ﻣﻮﺳﻲ اﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮد: ﭘﺴﺮ ﻋﻤﻮﻳﺶ را ﻗﺼﺎص ﮐﺮدﻧﺪ.[13]
از اﻣﺎم ﺣﺴﻦ ﻋﺴﮑﺮي (ع) رواﻳﺖ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺷﺨﺺ ﻣﻘﺘﻮل 60 ﺳﺎل داﺷﺖ، ھﻨﮕﺎﻣﻲ ﮐﻪ ﺑﻪ اذن ﺧﺪا زﻧﺪه ﺷﺪ، ﺧﺪاي ﻣﺘﻌﺎل 70 ﺳﺎل دﻳﮕﺮ ﺑﻪ او ﻋﻤﺮ داد و 130 ﺳﺎل ﻋﻤﺮ ﻧﻤﻮد. و ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن ﻋﻤﺮ از ﻧﺸﺎط و ﺗﻨﺪرﺳﺘﻲ و ﺳﻼﻣﺘﻲ ﺣﻮاس ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮد. [14]
و ﻧﯿﺰ داﺳﺘﺎن ﻣﻌﺮوف اﺻﺤﺎب ﮐهﻒ ﮐﻪ در ﻗﺮآن آﻣﺪه دﻻﻟﺖ ﺑﺮ ھﻤﯿﻦ اﻣﺮ دارد. در دﻋﺎھﺎ و زﻳﺎراتﻣﺄﺛﻮره ﻧﯿﺰ «رﺟﻌﺖ» ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ از ﺟﻤﻠﻪ آﻧهﺎ اﻳﻦ ﻓﺮاز از زﻳﺎرت ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﺒﯿﺮه اﺳﺖ:
« ﻣﻌﺘﺮف ﺑﮑﻢ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﻳﺎﺑﮑﻢ، ﻣﺼﺪق ﺑﺮﺟﻌﺘﮑﻢ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻻﻣﺮﮐﻢ ﻣﺮﺗﻘﺐ ﻟﺪوﻟﺘﮑﻢ.[15]
«ﺑﻪ ﺷﻤﺎ اﻳﻤﺎن دارم، ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ را ﺑﺎور دارم، رﺟﻌﺖ ﺷﻤﺎ را ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻣﻲ ﮐﻨﻢ، اﻣﺮ ﺷﻤﺎ را اﻧﺘﻈﺎر ﻣﻲ ﮐﺸﻢ، دوﻟﺖ ﺷﻤﺎ را ﭼﺸﻢ ﺑﻪ راھﻢ.[16]
پی نوشت ها:
[16] اقتباس از کتاب رجعت نوشته محمد خادمی شیرازی
منبع: کتاب یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان -فصل رجعتانتشارات نبوغ- نوشته علی رضا رجالی تهرانی