۷۸۶
اشاره :
شايد پايان قرن بيستم و آغاز قرن بيست و يكم آنچنان كه در غرب در ميان ساكنان دو قاره آمريكا و اروپا مطرح است در ميان ما مطرح نباشد. دليل اين امر هم معلوم است. براى همه مردمى كه در سرزمينهاى اسلامى زندگى ميكنند مبدا تاريخ، هجرت حضرت رسول اكرم، صلياللهعليهوآله، است و از اينرو از منظر مسلمين، ما در حال گذر از نيمه اول قرن چهاردهم هستيم و نه قرن بيستم.
اما اگر درستبه ماجرا بنگريم - و صرف نظر از موضوع مبدا تاريخ - اين كشورها از نظر موقعيت تاريخى نيز در قرن بيستم زندگى نميكنند كه حالا گذر از آن برايشان از اهميت ويژهاى برخوردار باشد. چرا كه طفيليان فرهنگ و تمدن معاصر غربى با فاصلهاى بيش از يكصد سال سر در پى آنها نهادهاند. و تنها با حفظ صورتى ضعيف و نمور از تمدن قرن بيستم اروپا از خود صورتكى از انسان قرن بيستمى ساختهاند.
كامپيوترهاى فعال در اين كشورها هم به اسباب بازيهايى شبيهاند كه دخالت مستقيمى در حيات نظامى و اقتصادى و صنعتى آنها ندارند كه كسى بخواهد برايشان دل بزند. به همين خاطر است كه تنها طى يكى دو ماه از Y2K يا همان «بحران سال دو هزار» در ايران سخن به ميان آمده است. و از همه مهمتر مردم اين كشورها مسلمانند و مسيح و آئين او همواره در حاشيه و سايه زندگى آنها قرار داشته است. از همين رو گذر بيست قرن از ظهور و بعثت عيسى، عليهالسلام، موضوع مبتلا به ذهن و زبان اين مردم نبود.
با اينهمه قرن بيستم، با همه ماجراها و حوادثى كه به همراه داشت سپرى شد. آنچه كه در دنياى سياست رخ داد، دستاوردهاى تكنيكى، تغيير جغرافياى جهان، مبادلات اقتصادى، جنگها و موضوعات ديگرى از اين دست ميتوانند موضوع بحث كسانى واقع شوند كه سعى در بازنگرى قرن بيستم دارند. اما سعى ما بر آن است تا از منظر «مطالعات فرهنگي» با نگاهى اجمالى به ويژگيهاى اين مقطع از حيات انسان معاصر بنگريم.
در ادامه مطلب خواهید خواند:
- آغاز مرحله سوم از حيات تاريخى
آغاز و انجام با اميدوارى
پايان تاريخ غرب و آغاز تاريخ جديد
انقلاب اسلامى و تاريخ آينده