۷۸۶
وﻇﯿﻔﻪ ﺷﯿﻌﻪ درﻋﺼﺮ ﻏﯿﺒﺖ اﻳﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮآﻧﭽﻪ از ﺣﻖ و ھﺪاﻳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ او رﺳﯿﺪه، ﺛﺒﺎت ﻗﺪم داﺷﺘﻪ و ﭼﻨﮓ ﺑﺰﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺤﻔﻮظ ﺑﻤﺎﻧﺪ و ﭘﯿﺪاﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﺒﻊ ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ حقه و ھﺪاﻳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺑﻪ آن، ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺘﻮاﺗﺮ ﺛﻘﻠﯿﻦ، ﻗﺮآن ﻣﺠﯿﺪ و ﺳﻨﺖ ﻧﺒﻮي و ﻋﺘﺮت ﻃﺎھﺮه اﺳﺖ، ﮐﻪ در ﻋﺼﺮ
ﻏﯿﺒﺖ رواﻳﺎت و ﺳﻨﺖ اﻳﺸﺎن در ﮐﺘﺐ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ.
ﺑﺎ ﻧﮕﺎھﻲ ﮔﺬرا ﺑﻪ ﺗﺎرﻳﺦ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮي، ﻧﻘﺶ دورانﺳﺎز و ﮐﻠﯿﺪي ﺟﻮاﻧﺎن در ﻏﺎﻟﺐ ﺣﺮﮐﺖھﺎي ﻓﺮھﻨﮕﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ وﻧﯿﺰ ﻧﮫﻀﺖھﺎي ﺣﯿﺎﺗﺒﺨﺶ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮان اﻟﮫﻲ ﮐﺎﻣﻼ آﺷﮑﺎر و روﺷﻦ اﺳﺖ. ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺗﺎرﻳﺦ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﻳﻦ ﻣﮫﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ در ھﺮﺣﺮﮐﺘﻲ از اﺳﺘﻌﺪادھﺎي ﻓﮑﺮي و ﻧﮫﻔﺘﻪ ﻗﺸﺮ ﺟﻮان ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺻﻮﻟﻲ و ﺻﺤﯿﺢ ﺑﮫﺮهﺑﺮداري ﺷﺪه اﺳﺖ، دﺳﺘﺎوردھﺎي
ﺑﺴﯿﺎر ﻣﮫﻢ و ارزﺷﻤﻨﺪي ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. در ﻣﻘﺎﺑﻞ، زﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ ھﺪاﻳﺖ و رھﺒﺮي ﮔﺮوهھﺎي ﺟﻮان ﺑﻪ دﺳﺖ اﻓﺮاد ھﻮﺳﺮان و ﻗﺪرتﻃﻠﺐ اﻓﺘﺎده اﺳﺖ، ﺟﻨﺎﻳﺎت و ﺗﺮاژديھﺎي ﺑﺴﯿﺎر دھﺸﺘﻨﺎﮐﻲ ﺑﻪ وﻗﻮع ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ اﺳﺖ. در ﺣﺎﻟﻲ ﮐﻪ،در ﺗﻔﮑﺮ دﻳﻨﻲ ﺑﮫﺎ دادن و ﺷﺨﺼﯿﺖ دادن و اھﺘﻤﺎم ﺑﻪ ﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺑﺮاي روﺷﻦ ﺷﺪن اﻳﻦ ﺣﻘﯿﻘﺖ، ﺳﺰاوار اﺳﺖ، ﺳﯿﺮه و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻳﮑﻲ از اﻧﺒﯿﺎء اﻟﮫﻲ در اﻳﻦ زﻣﯿﻨﻪ، ﺑﺎ ﺑﮫﺮهﺑﺮداري ﻣﻨﻔﻲ رھﺒﺮان ﻣﺴﺘﺒﺪ از ﻧﯿﺮوھﺎي ﺟﻮان در ﺟﻨﮓھﺎي ﺟﮫﺎﻧﻲ اول و دوم ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺷﻮد ﺗﺎ آنﮔﺎه ﭘﯿﺎﻣﺪھﺎي اﺳﺘﻔﺎده از ﻇﺮﻓﯿﺖھﺎي ﻗﺸﺮ ﺟﻮان و ﻧﯿﺰ ﻋﺪم اﺳﺘﻔﺎده و ﻏﻔﻠﺖ از آن آﺷﮑﺎر ﮔﺮدد.
مابقی در ادامه مطلب است
با سپاس
ه.ف
از اﻳﻦﻧﻈﺮ، وﻗﺘﻲ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ رواﻳﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﯿﺎم ﺣﻀﺮت ﻣﮫﺪي ﻋﺞ را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲﮐﻨﯿﻢ، ﺑﺎ اﻳﻦ ﺣﻘﯿﻘﺖ آﺷﻨﺎﻣﻲﺷﻮﻳﻢ ﮐﻪ زﻣﯿﻨﻪﺳﺎزان اﺻﻠﻲ ﻇﮫﻮر و اﺻﺤﺎب و ﻳﺎران ﺧﺎص آن ﺣﻀﺮت در ﺟﺮﻳﺎن ﺗﻼش ﺑﺮاي ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻋﺪل ﺟﮫﺎﻧﻲ، ﺟﻮاﻧﺎن ﺧﻮاھﻨﺪ ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل، ﻳﮑﻲ از ﺷﺨﺼﯿﺖھﺎي وارﺳﺘﻪ و ﺷﺠﺎﻋﻲ ﮐﻪ در آﺧﺮاﻟﺰﻣﺎن ﺑﺎ ھﺪف
اﺻﻼح وﺿﻊ ﻧﺎﺑﺴﺎﻣﺎن ﺟﻮاﻣﻊ اﺳﻼﻣﻲ ﻗﯿﺎم ﺧﻮاھﺪ ﮐﺮد، ﻓﺮدي ﺑﻪ ﻧﺎم »ﺳﯿﺪ ﺣﺴﻨﻲ« اﺳﺖ. ﺑﻪ رواﻳﺖ اﻣﺎم ﺻﺎدق ع ﺣﺴﻨﻲ ﻳﮏ ﺟﻮان ﺧﻮشﭼﮫﺮه و ﻧﻮراﻧﻲ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻠﻲرﻏﻢ ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن ﻗﺪرت و اﻣﮑﺎﻧﺎت ﺑﺴﯿﺎر زﻳﺎد، آنﮔﺎه ﮐﻪ از ﻇﮫﻮر ﺣﻀﺮت ﻣﮫﺪيﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم آﮔﺎه ﻣﻲﺷﻮد، ﺧﻮد را ﺑﻪ ھﻤﺮاه ﺳﭙﺎھﯿﺎﻧﺶ ﺑﻪ اﻣﺎمﻋ ﻣﻲرﺳﺎﻧﺪ و ﺑﺎ آن ﺣﻀﺮت ﺑﯿﻌﺖ ﻣﻲﮐﻨﺪ. ﺑﻪ ﻳﮏ رواﻳﺖ، اﻣﺎم زﻣﺎن ﻋﺞ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ اﻳﺸﺎن ﺑﺮاي ﻣﺮدم ﻣﮑﻪ ﭼﻨﺪروز ﭘﯿﺶ از ﻗﯿﺎم ﭘﯿﺎﻣﻲ ﻣﻲﻓﺮﺳﺘﻨﺪ...
ﮔﺬﺷﺘﻪ از اﻳﻦ، وﻗﺘﻲ ﺣﻀﺮت ﻋﻠﻲ ع ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﻲ از ﻳﺎران و اﺻﺤﺎب اﻣﺎم ﻋﺼﺮ ﻋﺞ ﺳﺨﻦ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ، در ﺗﻮﺻﯿﻒ وﻳﮋﮔﻲھﺎي آﻧﺎن اﻳﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ: ﻳﺎران ﻗﺎﺋﻢ ﻋﺞ ھﻤﻪ از ﻣﯿﺎن ﺟﻮاﻧﺎن ﺧﻮاھﻨﺪ ﺑﻮد. ﺳﺎﻟﺨﻮرده در ﺑﯿﻦ آﻧﮫﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻢ اﺳﺖ و ﻧﺴﺒﺖﺳﺎﻟﺨﻮردﮔﺎن ﺑﺮ ﺟﻮاﻧﺎن در ﺑﯿﻦ اﺻﺤﺎب آنﺣﻀﺮت ھﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﻣﻪاي ﺑﺮاي ﭼﺸﻢ و ﻧﻤﮏ
ﺑﺮاي ﻏﺬاﺳﺖ و ﮐﻤﺘﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻏﺪا را ﻧﻤﮏ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﻲدھﺪ۱ .
اﻳﻦ اﻣﺮ، ﻧﺎﺷﻲ از اﻳﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﻮان ﺑﻪ دﻟﯿﻞ داﺷﺘﻦ ﻓﻄﺮت ﭘﺎک و ﺻﻔﺎي ﺑﺎﻃﻦ در درﺟﻪ اول، از اﺳﺘﻌﺪاد و ﻇﺮﻓﯿﺖﺑﺎﻻي درک و ﺗﻮان ﺷﻨﺎﺧﺖﺣﻘﯿﻘﺖﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. ﻋﻼوه ﺑﺮ آن، ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺷﺠﺎﻋﺖ و ﺷﮫﺎﻣﺖ زﻳﺎدي ﮐﻪ دارد زودﺗﺮ ﭘﺬﻳﺮاي ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻣﻲﺷﻮد و در ﻣﻘﺎﺑﻞ آﻧﮫﺎ ﻟﺠﺎﺟﺖ و ﺳﺮﺳﺨﺘﻲ ﺑﻲﻣﻮرد ﺑﻪ ﺧﺮج ﻧﻤﻲدھﺪ.
اوﺻﺎف ﻣﻨﺘﻈﺮان ﺟﻮان
در ﺧﺼﻮص ﻳﺎران ﺣﻀﺮت ﺣﺠﺖ ﻋﺞ وﻳﮋﮔﻲھﺎ و اوﺻﺎف ذﻳﻞ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ:
ﺑﺮﺧﻮرداري از ﻋﻠﻢ و ﻣﻌﺮﻓﺖ ﮐﺎﻣﻞ و اﻳﻤﺎن اﺳﺘﻮار، ﺷﮫﺎﻣﺖ و ﺷﺠﺎﻋﺖﺑﻲﻧﻈﯿﺮ، ﮔﺬﺷﺖ و ﻓﺪاﮐﺎري، ﺷﮫﺎدتﻃﻠﺒﻲ،ﻓﺮوﺗﻨﻲ و ﺗﻮاﺿﻊ در اوج ﺑﺮﺧﻮرداري از ﻗﺪرت و اﻣﮑﺎﻧﺎت، ﺣﻖﻣﺪاري، ﻋﺸﻖ ﺑﻪ اﻣﺎمﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم، ﺗﺒﻌﯿﺖ و ﭘﯿﺮوي ﮐﺎﻣﻞ از رھﻨﻤﻮدھﺎي ﺣﻀﺮت ﺣﺠﺘﻌﺞ( و ﺧﯿﺮﺧﻮاھﻲ ﺑﻪ ھﻤﻨﻮﻋﺎن و ﺻﻔﺎ و ﺻﻤﯿﻤﯿﺖ و....
وﻇﺎﻳﻒ ﻣﻨﺘﻈﺮان ﺟﻮان
در ﻣﻌﺎرف دﻳﻨﻲ، وﻇﺎﻳﻔﻲ ﺑﺮاي ﻣﻨﺘﻈﺮان واﻗﻌﻲ ﺣﻀﺮت ﺣﺠﺖﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﺑﯿﺎن ﺷﺪه ﮐﻪ از ﻃﺮﻳﻖ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪاي از ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ اﻓﺮاد ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ از ﭼﻨﺎن ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ در زﻣﺮه ﻳﺎران واﻗﻌﻲ آنﺣﻀﺮت درآﻣﺪه ودر ﺣﺪ ﺗﻮان و ﻇﺮﻓﯿﺖ و ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ھﻤﺖ و ﺗﻼش اﻓﺮاد ﺑﻪ ﻓﺮاھﻢ ﺷﺪن ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي ﻇﮫﻮر ﻣﻨﺠﻲ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺸﺮﻳﺖ
ﮐﻤﮏ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﮔﺮﭼﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ وﻇﺎﻳﻒ ﻣﻨﺘﻈﺮان ﺑﺴﯿﺎر اﺳﺖ اﻣﺎ در اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ، ﺗﻨﮫﺎ ﺑﻪ ذﮐﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﻮرد ﻣﮫﻢ، ﮐﻪ در ﺷﺮاﻳﻂ ﮐﻨﻮﻧﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﻲ داراي اھﻤﯿﺖ اﺳﺖﺑﺴﻨﺪه ﻣﻲﮐﻨﯿﻢ.
در دوران «آخر الزمان» باید پیش از هر موضوع و بیش از هر مطلب، از ایمان و اعتقادات خود مراقبت کنیم. آخرالزمان، دورهای است که در آن بیایمانی نسبت به خدا و آنچه به خدا منتسب است و به معنای کلی، دین، رواج مییابد.
در این دوره، شیطان -که آرام آرام به پایان دوران خود نزدیک میشود- از غیبت نمایندۀ خدا و عدم اقبال مردم نسبت به ایشان، سوء استفاده میکند و نهایت تلاش خود را به کار میبندد تا ایمان، این یگانه گوهر گرانبهای انسان، را برباید. در این دوران آن قدر دامهای شیطان گسترده و خطرناک است که حفظ ایمان، به نگهداری آتش در کف دست تشبیه شده است.۱
اﻧﺘﻈﺎر واقعی ﺷﯿﻌﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ حتی اﻻﻣﮑﺎن ﺧﻼء ﻏﯿﺒﺖ اﻣﺎم ﻣﻌﺼﻮم، ﻋﻠﯿﮫﺎﻟﺴﻼم، را ﺑﺮاﻳﺶ ﭘﺮﮐﻨﺪ و او را ﺳﻌﺎدﺗﻤﻨﺪ ﺳﺎزد، ﭼﻨﺎن ﮐﻪ از اﻣﺎم ﺟﻌﻔﺮ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ اﻟﺼﺎدق، ﻋﻠﯿﮫﻤﺎاﻟﺴﻼم، ﻧﻘﻞ ﺷﺪه ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ:
ﻣﻦ ﻣﺎت ﻣﻨﮑﻢ ﻋﻠﻲ ھﺬا اﻻﻣﺮ ﻣﻨﺘﻈﺮ ً ﮐﺎن ﮐﻤﻦ ھﻮ ﻓﻲ اﻟﻔﺴﻄﺎط ﻟﻠﻘﺎﺋﻢ.
ھﺮ ﮐﻪ از ﺷﻤﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎن ﺑﺮ اﻳﻦ اﻣﺮ درﺣﺎل اﻧﺘﻈﺎر ﺑﻤﯿﺮد، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﺴﻲ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺧﯿﻤﻪ ﺣﻀﺮت ﻗﺎﺋﻢ آل ﻣﺤﻤﺪ )ﺻ ّﻲ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ وآﻟﻪ( ﺑﺎﺷﺪ.
و در ﺣﺪﻳﺚ دﻳﮕﺮي ﮐﻪ اﺑﻮﺑﺼﯿﺮ از اﻳﺸﺎن ﻧﻘﻞ ﮐﺮده، ﮐﺎﻣ ً وﺿﻌﯿﺖ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮ را ﺗﺸﺮﻳﺢ ﮐﺮدﻧﺪ، آﻧﺠﺎ ﮐﻪ روزي ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ:
آﻳﺎ ﺷﻤﺎ را ﺑﻪ ﭼﯿﺰي آﮔﺎھﻲ ﻧﺪھﻢ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻋﺰوﺟﻞ از ﺑﻨﺪﮔﺎن ﻋﻤﻠﻲ را ﺟﺰ ﺑﻪ آن ﻧﻤﯿﭙﺬﻳﺮد؟ﮔﻮاھﻲ ﺑﻪ اﻳﻨﮑﻪ ﻣﻌﺒﻮدي ﺟﺰ ﺧﺪاي ﻳﮕﺎﻧﻪ ﻧﯿﺴﺖ؛ و اﻳﻦ ﮐﻪ ﻣﺤﻤﺪ، ﺻ ّﻲ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ وآﻟﻪ، ﺑﻨﺪه اوﺳﺖ، و اﻗﺮار ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻓﺮﻣﺎن داده؛ و وﻻﻳﺖ ﺑﺮاي ﻣﺎ؛ و ﺑﯿﺰاري از دﺷﻤﻨﺎن ﻣﺎ اﺋﻤﻪ؛ و
ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﺮاي اﺋﻤﻪ؛ و ﭘﺮھﯿﺰﮐﺎري؛ و اﺟﺘﮫﺎد )ﮐﻮﺷﺶ( و ﻃﻤﺄﻧﯿﻨﻪ )آراﻣﺶ و اﻃﻤﯿﻨﺎن ﻗﻠﺒﻲ و وﻗﺎر(؛ و اﻧﺘﻈﺎر ﮐﺸﯿﺪن ﺣﻀﺮت ﻗﺎﺋﻢ )ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم( ھﺮ ﮐﻪ اﻳﻦ او را ﺧﺸﻨﻮد ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ از اﺻﺤﺎب ﻗﺎﺋﻢ )ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم( ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ اﻧﺘﻈﺎر ﺑﮑﺸﺪ و ﺑﺎ ﺗﻘﻮا و ﺧﻮﻳﮫﺎي ﻧﯿﮑﻮ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ و ﻣﻨﺘﻈﺮ
ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﺲ اﮔﺮ ُﺮد و ﺣﻀﺮت ﻗﺎﺋﻢ )ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم( ﭘﺲ از او ﺑﻪ ﭘﺎﺧﺎﺳﺖ، ﭘﺎداش وي ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺎداش ﮐﺴﻲ اﺳﺖ ﮐﻪ آن ﺣﻀﺮت را درک ﮐﻨﺪ. ﭘﺲ ﺑﮑﻮﺷﯿﺪ و اﻧﺘﻈﺎر ﺑﮑﺸﯿﺪ! ﮔﻮارا ﺑﺎد ﺑﺮاي ﺷﻤﺎاي ﮔﺮوه ﻣﻮرد رﺣﻤﺖ واﻗﻊ ﺷﺪه!ﻋﻼوه ﺑﺮ آﻧﭽﻪ ﮐﻪ از وﻇﺎﻳﻒ دﺷﻮار ﻳﮏ ﺷﯿﻌﻪ راﺳﺘﯿﻦ و ﻣﻨﺘﻈﺮ واﻗﻌﻲ ﺑﺮﺷﻤﺮدﻳﻢ و ﺗﻠﻮیحا داﻧﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺷﯿﻌﻪ ھﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻓﻀﯿﻠﺘﮫﺎي ﻓﺮاواﻧﻲ دارد، ﺻﻔﺎﺗﻲ ھﻢ دارد ﮐﻪ دﺳﺘﯿﺎﺑﻲ ﺑﻪ آﻧﮫﺎ بسیار ﺳﺨﺖ و ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﻗﻠﺒﻲ ﺳﻠﯿﻢ و ﻋﺰﻣﻲ راﺳﺦ و اﻳﻤﺎﻧﻲ اﺳﺘﻮار و ﻣﺠﺎھﺪﺗﻲ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻣﺠﺎھﺪﺗﻲ اﺳﺖ. اما ھﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﯿﺘﻮان ازﺳﻄﻮر ﮔﺬﺷﺘﻪ درﻳﺎﻓﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎه واﻻي روﺣﺎﻧﯿﺖ و ﻣﺮﺟﻌﯿﺖ ﺷﯿﻌﻪﮐﻪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻨﯿﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎھﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ( ﻧﺎﺷﻲ از ﻣﻤﺎرﺳﺖ و ﺗﺒ ّﺮ آﻧﮫﺎ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ
ﻗﺮآن و ﺳﯿﺮه و دﻓﺎع و اﺳﺘﻨﺒﺎط از آن دو و ﺗﺸﺨﯿﺺ و ﺑﯿﺎن ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺷﯿﻌﻪ و ﺗﺤﺮﻳﺾ اﻳﺸﺎن ﺑﻪآﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ آن ﺑﺎﺷﻨﺪ و واﻻﺗﺮ از ھﻤﻪ، ﺗﻼش ﺑﺮاي ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪن ﻣﺒﺪأ و ﻣﻌﺎد و ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ، ﺻ ، و اﻣﺎﻣﺎن، ﻋﻠﯿﮫﺎﻟﺴﻼم، و ﺑﯿﻢ و ﻧﻮﻳﺪ دادن ﺑﻪ ﻣﺮدم اﺳﺖ و ﭘﯿﺪاﺳﺖ ﮐﻪ اﻳﻦ ﻃﺒﻘﻪ ﺷﺮﻳﻒ ﺑﺎﻳﺪ در ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻮﻋﻲ »راھﺒﺮد اﻧﺘﻈﺎر« ﺑﮑﻮﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺮدﻣﻲ ﻣﻨﺘﻈﺮ و ﺷﯿﻌﯿﺎﻧﻲ ﺛﺎﺑﺘﻘﺪم ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﺮده و ﺑﺎ دﻓ ِ ﺷﺒﮫﺎت و رﻓ ِ ﺗﺮدﻳﺪھﺎ، ﺑﻪ ﻧﺰدﻳﮏ ﺷﺪن اﻣﺮ ﻇﮫﻮر ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ و اﻟﺒﺘﻪ ﺧﻮد ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻨﺘﻈﺮاﻧﻲ راﺳﺘﯿﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ، ﺷﯿﻌﯿﺎن در ﻋﺼﺮ ﻏﯿﺒﺖ، اﮔﺮ ﺑﻪ ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺧﻮد ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ و ﻣﻨﺘﻈﺮاﻧﻲ واﻗﻌﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺗﺤﺖ وﻻﻳﺖ ﺧﺪا و رﺳﻮﻟﺶ و اوﻟﯿﺎﻻﻣﺮ زﻳﺴﺘﻪ وﺑﻪ ﻧﻮر، ھﺪاﻳﺖ ﺷﺪه و در اﻳﻦ اﻣﺮ ﻧﮫﺘﻨﮫﺎ ﻏﯿﺒﺖ وﺣﻀﻮر ﺑﺮاﻳﺸﺎن ﻳﮑﺴﺎن اﺳﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ارزﺷﻤﻨﺪﺗﺮﻳﻦ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪه و ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺸﮫﻮر، از ﺑﺮادران رﺳﻮل اﮐﺮم، ﺻ ّﻲ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ وآﻟﻪ، ﺧﻮاﻧﺪه ﺷﺪھﺎﻧﺪ و ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺷﺮاﻓﺖ ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺎ اﺻﺤﺎب آن ﺣﻀﺮت، ﺑﻪ ﺷﺮاﻓﺖ اﻧﺘﻈﺎر و ﺻﺒﺮ در ﻓﺮاق اﻣﺎم، ﻋﻠﯿﮫﺎﻟﺴﻼم، ھﻢ ﻣﺸرفﻣﯿﺸﻮﻧﺪ. آﻧﮫﺎ ﭼﻨﺎن ﺧﺮدﻣﻨﺪ و اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﮫﺎي ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺮاي اﻳﺸﺎن در ھﺪاﻳﺖ و ﺳﻌﺎدت،ھﻤﺎن ﮐﺎري را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﻀﻮر ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ، ﺻ ّﻲ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ وآﻟﻪ، و اﻣﺎم، ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم، ﺑﺮاي اﺻﺤﺎﺑﺸﺎن، و اﻳﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي ﺷ ّت ﻳﻘﯿﻦ در آﻧﮫﺎﺳﺖ. و ﺑﻪ ھﺮ ﺣﺎل ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ وﺟﻮد اﻣﺎم،ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم، ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ اﺑ ِ ﻣﺘﺮاﮐﻢ ﻏﯿﺒﺖ، ﭼﻮن ﺧﻮرﺷﯿﺪ، ﻣﺎﻳﻪ ﺣﯿﺎت و ﮔﺮﻣﺎي ﻟ ّﺗﺒﺨﺶ و ﻧﻮرھﺪاﻳﺖ ﺑﺮاي آﻧﮫﺎﺳﺖ و ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﭘﺮھﯿﺰﮐﺎران و ﺗﻮﻓﯿﻖ دھﻨﺪه ﺑﻪ ﺻﻮاب و ﺣﻔﻆ ﮐﻨﻨﺪه ازﮔﻨﺎھﺎن و ﻟﻐﺰﺷﮫﺎﺳﺖ.
رواﻳﺎت ﻣﺘﻌﺪدي ﺑﺎ اﻟﻔﺎظ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ دﻻﻟﺖ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ، ازﺟﻤﻠﻪ:
<ﭘﺮھﯿﺰ از ﺷﮏ
<ﭼﻨﮓ زدن ﺑﻪ اﻣﺮ اول ﺗﺎ وﺻﻮل ﺑﻪ اﻣﺮ آﺧﺮ
< رﻋﺎﻳﺖ ﻣﻌﯿﺎرھﺎي ﻋﺼﺮ اﺋﻤﻪ در دوﺳﺘﻲ و دﺷﻤﻨﻲ و ﭘﯿﺮوي ﮐﺮدن و ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﮔﺰﻳﺪن
<ﺗﻘﻮاي اﻟﮫﻲ و ﻋﻤﻞ ﺑﻪ دﻳﻦ اﺳﻼم
<رﺟﻮع ﺑﻪ ﺳﻨﺖ ﻧﺒﻮي و ﺳﯿﺮه اھﻞ اﻟﺒﯿﺖ
<اﻧﮑﺎر ﻧﮑﺮدن ﻏﯿﺒﺖ
<ﻧﮕﮫﺪاﺷﺘﻦ زﺑﺎﻧﮫﺎ )ﺗﻘﯿﻪ و ﮐﺘﻤﺎن ﺳﺮ( و ﮐﻤﺘﺮ آﻣﯿﺨﺘﻦ ﺑﺎ ﻣﺮدم و ﻋﺠﻠﻪ ﻧﮑﺮدن
<ﺻﺒﺮ و ﭘﺎﻳﺪاري و دﻋﻮت ھﻤﺪﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ دﺷﻤﻦ و اﻳﺠﺎد ﺣﻔﻆ ﻳﺎ ﮔﺴﺘﺮش ارﺗﺒﺎط ﺑﺎاﻣﺎم ﻣﻌﺼﻮم
< رﺿﺎﻳﺖ ﮐﺎﻣﻞ و ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﻲ ﭼﻮن و ﭼﺮا در ﺑﺮاﺑﺮ اراده و ﺧﻮاﺳﺖ ﺣﻀﺮت ﺣﻖ
< درخواست کمک از خدا
«یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک»(۲)
< درخواست کمک از امام زمان علیه السلام
< کسب اعتقادات از قرآن و روایات
< رفتن به دنبال پاسخ سؤالاتی که ممکن است برایمان به وجود بیاید.
پینوشت:
[۱]. «الصَّابِرُ عَلَى دِینِهِ مِثْلُ الْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرَةِ بِکَفِّهِ.»: بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۰۰.
[۲]. یکی از دعاهایی که خواندن آن، برای نجات از گمراهی آخر الزمان، توصیه شده است، دعای غریق است، این دعای ارزشمند را امام صادق علیه السلام به ما تعلیم فرمودهاند: «یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک» (بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۴۹)
التماس دعا.ه.ف
..