۷۸۶
جامعه عدل پذير
تحقق عدالت علاوه بر عنصر عدالت حاكم و عدالت كارگزار، به جامعهاي نيازمند است كه عدالت محور باشد و روابط اجتماعي و تعاملات افراد با يكديگر بر اساس عدل و احسان مبتني باشد.
قرآن كريم به عنوان يك كتاب جامع كه دربرگيرنده همه آنچه بشر بدان نياز دارد ميباشد، به اين امر اساسي توجه كرده، ميفرمايد: (انّ الله يأمر بالعدل و الاحسان و ايتاء ذيالقربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي(.70
در اينكه عوامل فحشا و منكر و ستم چيست و چرا جامعه دچار چنان ناهنجاريهايي ميشود، متخصصان امور و آگاهان آسيبهاي اجتماعي بر اين باورند كه عناصر اضطراب، ترس، فقر و حرص، آدمي را به ناهنجاريهاي اجتماعي ميكشاند و در نقطه مقابل، سه عنصر امن، ظرفيت و استغنا، حاصل روابط عادلانه و محسنانه ميباشد.
به همين جهت، قرآن چه زيبا با توجه به نكات پيش گفته، با طرح خدا محوري و عبوديت: ...لا تعبدون الا الله71 راه حل برون رفت از اين معضل را ارائه ميدهد و عبوديت به معناي بندگي كردن، كنترل محركها و نظارت بر حركتها را ميخواهد. زيرا عبوديت بر انگيزههاي طبيعي و غريزي و جمعي اثر ميگذارد و عادتها را كنترل ميكند و عادتها و كارهاي تازه را پايه ميريزد.
مابقی در ادامه مطلب