loading...
موعود
دانشنامه مهدویت
آوای انتظار

ادعيه ، مناجات و دکلمه


هادی فرهنگ دوست بازدید : 292 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

۷۸۶

جامعه عدل پذير

تحقق عدالت علاوه بر عنصر عدالت حاكم و عدالت كارگزار، به جامعه‌اي نيازمند است كه عدالت محور باشد و روابط اجتماعي و تعاملات افراد با يكديگر بر اساس عدل و احسان مبتني باشد.

قرآن كريم به عنوان يك كتاب جامع كه دربرگيرنده همه آنچه بشر بدان نياز دارد مي‌باشد، به اين امر اساسي توجه كرده، مي‌فرمايد: (انّ الله يأمر بالعدل و الاحسان و ايتاء ذي‌القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي(.70

در اين‌كه عوامل فحشا و منكر و ستم چيست و چرا جامعه دچار چنان ناهنجاري‌هايي مي‌شود، متخصصان امور و آگاهان آسيب‌هاي اجتماعي بر اين باورند كه عناصر اضطراب، ترس، فقر و حرص، آدمي را به ناهنجاري‌هاي اجتماعي مي‌كشاند و در نقطه مقابل، سه عنصر امن، ظرفيت و استغنا، حاصل روابط عادلانه و محسنانه مي‌باشد.

به همين جهت، قرآن چه زيبا با توجه به نكات پيش گفته، با طرح خدا محوري و عبوديت: ...لا تعبدون الا الله71 راه حل برون رفت از اين معضل را ارائه مي‌دهد و عبوديت به معناي بندگي كردن، كنترل محرك‌ها و نظارت بر حركت‌ها را مي‌خواهد. زيرا عبوديت بر انگيزه‌هاي طبيعي و غريزي و جمعي اثر مي‌گذارد و عادت‌ها را كنترل مي‌كند و عادت‌ها و كارهاي تازه را پايه مي‌ريزد.

مابقی در ادامه مطلب

هادی فرهنگ دوست بازدید : 293 شنبه 1392/03/11 نظرات (0)

۷۸۶

كارگزار عدل گستر

يكي از نيازهاي تمامي حركتهاي انقلابي براي برقراري عدالت در جامعه، تربيت مهره‌هاي كارآمد و مجريان و كارگزاران عادل است. فقدان چنين افرادي بسياري از حركت‌هاي عدالت خواهانه را با شكست مواجه ساخته است.

قرآن گاهي برنامه هايش را مستقيم طرح و در موردش گفت‌وگو ميكند و گاهي غير مستقيم و در قالب داستان و بيان تمثيل59. آيات 29 تا 34 سوره طه در قالب داستان حضرت موسي(ع) به اهميت ياران كارآمد و مهرههاي توانمند در كنار رهبري اشاره ميكند.

موسي از خدا مي‌خواهد كه وزيري براي او از خانواده‌اش قرار دهد: واجعل لي وزيراً من اهلي؛ چون براي اجراي مأموريتش، پشتوانه محكمي مي‌خواست: اشدد به ازري؛ آن هم براي تعميم فرهنگ ذكر و تسبيح در جامعه: كي نسبحك كثيرا و نذكرك كثيراً.

در آيه 35 سوره فرقان، به شكل واضحتري به اين مهم پرداخته شده است: لقد آتينا موسي الكتاب و جعلنا معه هارون وزيراً كه خدا براي انجام مأموريت فرهنگي، دو قدرت به موسي عطا مي‌كند: يكي كتاب (يعني آيين زندگي) و ديگري پشتوانه محكمي چون هارون وزير. و در پي فراهم شدن اين دو عنصر، حالا نوبت اجراي مأموريت است: فاذهبا الي القوم الذين كذبوا بآياتنا...(؛ پس برويد به سمت گروهي كه نشانه‌هاي ما را تكذيب كردند)).60

 

مابقی در ادامه مطلب

 

هادی فرهنگ دوست بازدید : 295 یکشنبه 1392/03/05 نظرات (0)

۷۸۶

حاكم عدل

آنچه بر پايه محكمي استوار نباشد، دوام نخواهد آورد؛ فرو خواهد ريخت و درهم خواهد شكست. بدون شك، آن‌گاه ميتوان از جامعه و حكومتي انتظار حركت به سوي عدالت را داشت كه امام و حاكم آن جامعه، خود در مسير عدالت باشد و در زندگي فردي و اجتماعي عدالت را پيشه خود سازد. از اين رو، ميبينيم قرآن با تكيه بر همين اصل، مأموريت اجراي عدالت را از رهبري آن خواستار مي‌شود:

امرت لاعدل بينكم49.

در همين راستا به او فرمان ميدهند كه اين مأموريت خود را هم به مردم اعلام كند:

قل امر ربي بالقسط.50

پيشوا و رهبر مسلمانان بايد در بالاترين مرتبه تقوا و پرهيزكاري و از هر گونه شائبه ظلم و ستم به دور باشد. خصوصا وقتي عدالت، زمينه ساز تقوا و هدايتگر و مقرب پرهيزكاري باشد كه:

اعدلوا هو اقرب للتقوي.51


البته اين مسئله مخصوص پيامبر(ص) نبوده؛ بلكه الفباي اوليه و دستور كار همه رسولان الهي در زمينه سازي براي ايجاد قسط و عدل بوده است.52 به خصوص آن‌جا كه داستان حكومت و رهبري يك ملت در ميان باشد. درست به همين جهت است كه داوود پيامبر(ع) با خطابي قاطع، مأمور اجراي عدالت در ميان مردم ميشود: يا داود انا جعلناك خليفة في الارض فاحكم بين الناس بالحق.53

در واقع، پايداري حكومت منوط به عدل و دوري از ظلم است.54

 مابقی در ادامه مطلب

هادی فرهنگ دوست بازدید : 265 سه شنبه 1392/02/24 نظرات (0)

۷۸۶

مفهوم عدل

واژه ها و اصطلاحات خاص يك مكتب يا يك نظام جامع فكري به عنوان جزئي از ساختار زباني آن مكتب يا نظام تلقي ميشود. از همين رو، با بررسي و تحقيق در واژه هاي اساسي آن مكتب است كه ميتوان به شناخت بنيادهاي نظري و فكري آن مكتب دست يافت.

واژه عدالت مترادفهايي دارد مانند: قسط، قصد، استقامت ، وسط، نصيب، ميزان، انصاف و غيره كه در فرهنگ قرآني و احاديث به كار گرفته شده است. هر چند با نگاه دقيق، مفهوم هر يك از آن‌ها با يكديگر متفاوت است.

از ميان واژههاي فوق، دو واژه عدل و قسط در فرهنگ قرآني بيش‌تر به كار گرفته شده است. متضاد كلمه عدل، جور است.39

راغب اصفهاني ميگويد:

 عدل، عدالت و معادله واژهه ايي است كه معناي مساوات را در بر دارد. پس عدل تقسيم مساوي است و بر اين اصل روايت شده40 است: بالعدل قامت السموات و الارض؛ بر اصل عدل آسمانها و زمين بر پا شده است. 41

وي در تفسير معناي قسط ميگويد:

القسط هو النصيب بالعدل؛ دست يافتن به سهم و نصيب از روي عدالت قسط است.42

مابقی در ادامه مطلب

هادی فرهنگ دوست بازدید : 338 یکشنبه 1391/05/22 نظرات (0)

۷۸۶

در اين نوشته، علاوه بر بحث از ارزش و مفهوم عدل، از:

   حاكم عادل،

   كارگزار عدل گستر،

   جامعه عدل‌پذير،

   اقتصاد عدل‌گرا،

   نظام قضايي عدل‌مدار،

   ابزار عدل،



آنچه بر پايه محكمي استوار نباشد دوام نخواهد آورد، فرو خواهد ريخت و در هم خواهد شكست بدون ترديد براي نيل جامعه عدل و تصوير فرهنگ عدل مدار گريزي از پژوهش در كتاب عدل و ترسيم امام عدل نيست.

تلقي قرآن از عدل و عدالت به كيفيتي است كه فرهنگ معاصر آن را درك نكرده و جامعه عدل مهدوي آرمان شهري است كه آدمي هنوز ضرورتش را در نيافته است به همين دليل رسالت اين نوشتار كاوش از فرآيند فرهنگ عدالت در منظر وحي و نگاهي تطبيقي به عدل مهدوي است.

مابقی در ادامه مطلب

هادی فرهنگ دوست بازدید : 294 پنجشنبه 1390/10/15 نظرات (0)

۷۸۶

                           ‫ﺣﻀﺮت ﻣﮫﺪي در ﺿﻤﺎﻧﺖ و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺧﺪاﺳﺖ‬

‫ﻗﺎل اﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ اﻟﺤﺴﻦ اﻟﻌﺴﮑﺮي (ع): ﻟﻤﺎ وھﺐ ﻟﻲ رﺑﻲ ﻣﮫﺪي ھﺬه اﻻﻣﻪ ارﺳﻞ ﻣﻠﮑﯿﻦ. ﻓﺤﻤﻼه‬   ‫اﻟﻲ ﺳﺮادق اﻟﻌﺮش ﺣﺘﻲ وﻗﻔﺎ ﺑﯿﻦ ﻳﺪي اﷲ ﻋﺰ و ﺟﻞ ﻓﻘﺎل ﻟﻪ ﻣﺮﺣﺒﺎ ﺑﮏ ﻋﺒﺪي ﻟﻨﺼﺮه دﻳﻨﻲ و‬  ‫اﻇﮫﺎر اﻣﺮي و ﻣﮫﺪي ﻋﺒﺎدي آﻟﯿﺖ اﻧﻲ ﺑﮏ آﺧﺬوا و ﺑﮏ اﻋﻄﻲ و ﺑﮏ اﻏﻔﺮ و ﺑﮏ اﻋﺬب اردداه اﻳﮫﺎ‬  ‫اﻟﻤﻠﮑﺎن رداه، رداه ﻋﻠﻲ اﺑﯿﻪ ردا رﻓﯿﻘﺎ و اﺑﻠﻐﺎه ﻓﺎﻧﻪ ﻓﻲ ﺿﻤﺎﻧﻲ و ﮐﻨﻔﻲ و ﺑﻌﯿﻨﻲ اﻟﻲ ان اﺣﻖ‬  ‫ﺑﻪ اﻟﺤﻖ و ازھﻖ ﺑﻪ اﻟﺒﺎﻃﻞ و ﻳﮑﻮن اﻟﺪﻳﻦ ﻟﻲ واﺻﺒﺎ (۱)

‫ﺣﻀﺮت ﻋﺴﮑﺮي ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻓﺮﻣﻮد: ھﻨﮕﺎﻣﻲ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ‬ ‫ﻣﮫﺪي اﻳﻦ اﻣﺖ را ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺨﺸﯿﺪ، دو ﻣﻠﮏ را ﻓﺮﺳﺘﺎد. ﭘﺲ او را ﺑﻪ ﺳﺮاﭘﺮده ھﺎي ﻋﺮش ﺑﺮدﻧﺪ ﺗﺎ‬ اﻳﻨﮑﻪ او را در ﻣﺤﻀﺮ ﺧﺪاي ﻋﺰ و ﺟﻞ ﻗﺮار دادﻧﺪ. ﭘﺲ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﻪ او ﻓﺮﻣﻮد: آﻓﺮﻳﻦ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﻨﺪه ام‬  ‫ﺑﺮاي ﻳﺎري دﻳﻨﻢ و اﻇﮫﺎر اﻣﺮم و ھﺪاﻳﺖ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ. ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻲ ﺧﻮرم ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﻮ ﺑﮕﯿﺮم و ﺑﻪ‬  ‫ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻮ ﻋﻄﺎ ﮐﻨﻢ و ﺑﻪ ﺟﮫﺖ ﺗﻮ ﺑﺒﺨﺸﻢ و ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻮ ﻋﺬاب ﮐﻨﻢ )ﻣﻼک ﻣﻦ در ﻋﻄﺎ و ﻋﺬاب و‬ ‫رﺣﻤﺖ، ﺗﻮ ھﺴﺘﻲ(. ﺑﺮﮔﺮداﻧﯿﺪ او را اي دو ﻣﻠﮏ. ﺑﺮﮔﺮداﻧﯿﺪ او را ﺑﻪ ﺳﻮي ﭘﺪرش ﺑﺎ ﻣﮫﺮﺑﺎﻧﻲ، ﭘﺲ‬ ‫ﺑﺪرﺳﺘﻲ ﮐﻪ او در ﺿﻤﺎﻧﺖ و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻦ اﺳﺖ و ﭼﺸﻢ ﻣﻦ ﺑﻪ اوﺳﺖ ﺗﺎ اﻳﻨﮑﻪ ﺣﻖ را ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ او‬
 ‫ﻣﺤﻘﻖ ﮐﻨﻢ و ﺑﺎﻃﻞ را ﺑﻪ دﺳﺖ او ﻧﺎﺑﻮد ﺳﺎزم و دﻳﻦ ﺑﺮاي ﻣﻦ ﭘﺎ ﺑﺮ ﺟﺎ ﺷﻮد.‬

                               ‫ﻓﻘﻂ دﻋﺎ ﮔﻮﻳﺎن ﻣﮫﺪي اھﻞ ﻧﺠﺎﺗﻨﺪ‬

‫ﻳﮑﻲ از وﻇﺎﻳﻒ ﻣﮫﻢ ﺷﯿﻌﯿﺎن دﻋﺎ ﮐﺮدن ﺑﺮاي ﻓﺮج ﻣﻮﻻي اﻧﺲ و ﺟﺎن ﺣﻀﺮت ﺻﺎﺣﺐ اﻟﺰﻣﺎن اﺳﺖ‬  ‫ﮐﻪ ﺧﻮد ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: و اﮐﺜﺮ اﻟﺪﻋﺎء ﺑﺘﻌﺠﯿﻞ اﻟﻔﺮج ﻓﺎن ذﻟﮏ ﻓﺮﺟﮑﻢ. (۲). ‫و ﺑﺮاي ﺗﻌﺠﯿﻞ ﻓﺮج زﻳﺎد دﻋﺎ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ آن ﻓﺮج ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﺑﺮﮐﺎت دﻋﺎ ﺑﺮاي ﻓﺮج ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﺎ ﺑﺮ ﻣﻲ ‫ﮔﺮدد. ﻣﺮﺣﻮم آﻳﻪ اﷲ ﻣﻮﺳﻮي اﺻﻔﮫﺎﻧﻲ دو ﺟﻠﺪ ﮐﺘﺎب ﺑﻪ اﻣﺮ ﻣﻄﺎع اﻣﺎم زﻣﺎن ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم‬  ‫ﻧﻮﺷﺖ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﮑﯿﺎل اﻟﻤﮑﺎرم ﻓﻲ ﻓﻮاﺋﺪ اﻟﺪﻋﺎء ﻟﻠﻘﺎﺋﻢ. ﺗﻤﺎم ﻣﻄﺎﻟﺐ اﻳﻦ ﮐﺘﺎب ارزﻧﺪه درﺑﺎره اﻳﻦ  ‫ﻣﻮﺿﻮع اﺳﺖ ﮐﻪ دﻋﺎ‬  ‫ﮐﺮدن ﺑﺮاي ﻓﺮج آن ﺑﺰرﮔﻮار ﭼﻪ ﻓﻮاﻳﺪي را ﻧﺼﯿﺐ دﻋﺎ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﻲ ﮔﺮداﻧﺪ. در رواﻳﺘﻲ، ﺣﻀﺮت اﻣﺎم‬   ‫ﺣﺴﻦ ﻋﺴﮑﺮي ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻳﮑﻲ از ﻓﻮاﻳﺪ ﻣﮫﻢ دﻋﺎ را ﻧﺠﺎت از ھﻼﮐﺖ در زﻣﺎن ﻏﯿﺒﺖ ﺑﯿﺎن ﻣﻲ ‫ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ. رواﻳﺖ ﻣﮫﻢ ذﻳﻞ را ﺑﺎ دﻗﺖ ﺗﻤﺎم ﺑﺨﻮاﻧﯿﺪ: اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﺎق ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﻪ ﺣﻀﻮر ﺣﻀﺮت‬ ‫ﻋﺴﮑﺮي ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم رﺳﯿﺪم و ﺑﻨﺎ داﺷﺘﻢ از آن ﺣﻀﺮت درﺑﺎره اﻣﺎم ﺑﻌﺪ از او ﺳﻮال ﮐﻨﻢ. ﺣﻀﺮت ‫ﺑﻪ ﻗﺪرت اﻣﺎﻣﺖ از ﺑﺎﻃﻨﻢ آﮔﺎه ﺷﺪﻧﺪ و ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: ﻳﺎ اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﻖ ان اﷲ ﺗﺒﺎرک و ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻟﻢ ﻳﺨﻞ‬  ‫اﻻرض ﻣﻨﺬ ﺧﻠﻖ آدم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم و ﻻ ﻳﺨﻠﯿﮫﺎ اﻟﻲ ان ﺗﻘﻮم اﻟﺴﺎﻋﻪ ﻣﻦ ﺣﺠﻪ ﷲ ﻋﻠﻲ ﺧﻠﻘﻪ ﺑﻪ‬
  ‫ﻳﺪﻓﻊ اﻟﺒﻼء ﻋﻦ اھﻞ اﻻرض و ﺑﻪ ﻳﻨﺰل اﻟﻐﯿﺚ و ﺑﻪ ﻳﺨﺮج ﺑﺮﮐﺎت اﻻرض. ﻗﺎل ﻓﻘﻠﺖ ﻟﻪ ﻳﺎﺑﻦ رﺳﻮل‬  ‫اﷲ ﻓﻤﻦ اﻻﻣﺎم و اﻟﺨﯿﻔﻪ ﺑﻌﺪک. ﻓﻨﮫﺾ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻣﺴﺮﻋﺎ ﻓﺪﺧﻞ اﻟﺒﯿﺖ ﺛﻢ ﺧﺮج و ﻋﻠﻲ ﻋﺎﺗﻘﻪ‬ ‫ﻏﻼم ﮐﺎن وﺟﮫﻪ اﻟﻘﻤﺮ ﻟﯿﻠﻪ اﻟﺒﺪر ﻣﻦ اﺑﻨﺎء ﺛﻼث ﺳﻨﯿﻦ ﻓﻘﺎل ﻳﺎ اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﻖ ﻟﻮ ﻻ ﮐﺮاﻣﺘﮏ ﻋﻠﻲ‬   ‫اﷲ ﻋﺰ و ﺟﻞ و ﻋﻠﻲ ﺣﺠﺠﻪ ﻣﺎ ﻋﺮﺿﺖ ﻋﻠﯿﮏ اﺑﻨﻲ ھﺬا اﻧﻪ ﺳﻤﻲ رﺳﻮل اﷲ ﺻﻠﻲ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و‬  ‫آﻟﻪ و ﮐﻨﯿﻪ و اﻟﺬي ﻳﻤﻼ اﻻرض ﻗﺴﻄﺎ و ﻋﺪﻻ ﮐﻤﺎ ﻣﻠﺌﺖ ﺟﻮرا و ﻇﻠﻤﺎ ﻳﺎ اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﻖ ﻣﺜﻠﻪ ﻓﻲ‬ ‫ھﺬه اﻻﻣﻪ ﻣﺜﻞ اﻟﺨﻀﺮ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم و ﻣﺜﻠﻪ ﻣﺜﻞ ذا اﻟﻘﺮﻧﯿﻦ. و اﷲ ﻟﯿﻐﯿﺒﻦ ﻏﯿﺒﻪ ﻻ ﻳﻨﺠﻮا ﻣﻦ اﻟﮫﻠﮑﻪ‬   ‫ﻓﯿﮫﺎ اﻻ ﻣﻦ ﺛﺒﺖ اﷲ‬
 ‫ﻋﺰ و ﺟﻞ ﻋﻠﻲ اﻟﻘﻮل ﺑﺎﻣﺎﻣﺘﻪ و وﻓﻘﻪ ﻓﯿﮫﺎ ﻟﻠﺪﻋﺎء ﺑﺘﻌﺠﯿﻞ ﻓﺮﺟﻪ. ﻓﻘﺎل اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﻖ ﻳﺎ ﻣﻮﻻي‬  ‫ﻓﮫﻞ ﻣﻦ ﻋﻼﻣﻪ ﻳﻄﻤﺌﻦ اﻟﯿﮫﺎ ﻗﻠﺒﻲ. ﻓﻨﻄﻖ اﻟﻐﻼم ﺑﻠﺴﺎن ﻋﺮﺑﻲ ﻓﺼﯿﺢ ﻓﻘﺎل اﻧﺎ ﺑﻘﯿﻪ اﷲ ﻓﻲ‬   ‫ارﺿﻪ و اﻟﻤﻨﺘﻘﻢ ﻣﻦ اﻋﺪاﺋﻪ و ﻻ ﺗﻄﻠﺐ اﺛﺮا ﺑﻌﺪ ﻋﯿﻦ ﻳﺎ اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﻖ. (۳).

ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺣﺴﻦ ﻋﺴﮑﺮي ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻓﺮﻣﻮد: اي اﺣﻤﺪ اﺑﻦ اﺳﺤﺎق ﺑﺪرﺳﺘﻲ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ‬ ﺧﺎﻟﻲ ﻧﮕﺬاﺷﺖ زﻣﯿﻦ را از ﺣﺠﺖ از زﻣﺎن ﺣﻀﺮت آدم، و ﻧﺨﻮاھﺪ ﮔﺬاﺷﺖ ﺗﺎ اﻳﻨﮑﻪ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﭘﺎ‬ ﺷﻮد. ﺑﻪ ﺳﺒﺐ آن ﺣﺠﺖ ﺑﻼ را از زﻣﯿﻦ دﻓﻊ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ، و ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ او ﺑﺎران را ﻧﺎزل ﻣﻲ ﮐﻨﺪ، و ﺑﻪ‬ ‫وﺟﻮد او زﻣﯿﻦ ﺑﺮﮐﺎﺗﺶ را ﺑﯿﺮون ﻣﻲ دھﺪ. اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﺎق ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﮔﻔﺘﻢ اي ﭘﺴﺮ رﺳﻮل ﺧﺪا،‬ ‫اﻣﺎم و ﺧﻠﯿﻔﻪ ﺑﻌﺪ از ﺗﻮ ﮐﯿﺴﺖ؟ ﭘﺲ اﻣﺎم ﺑﺴﺮﻋﺖ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ و داﺧﻞ ]اﻧﺪرون[ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﺪ، ﺳﭙﺲ‬ ﺑﯿﺮون آﻣﺪ در ﺣﺎﻟﻲ ﮐﻪ روي دوﺷﺶ ﭘﺴﺮي ﺳﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺻﻮرﺗﺶ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎه ﺷﺐ ﭼﮫﺎرده‬ ‫ﻣﻲ درﺧﺸﯿﺪ. ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺣﺴﻦ ﻋﺴﮑﺮي ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻓﺮﻣﻮد: اي اﺣﻤﺪ اﺑﻦ اﺳﺤﺎق، اﮔﺮ ﺗﻮ ﻧﺰد‬  ‫ﺧﺪا و ﺣﺠﺘﮫﺎي ﺧﺪا ﻋﺰﻳﺰ و ﮔﺮاﻣﻲ ﻧﺒﻮدي، ھﯿﭻ ﮔﺎه اﻳﻦ ﻓﺮزﻧﺪم را ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺸﺎن ﻧﻤﻲ دادم.‬ ‫ﺑﺪرﺳﺘﻲ ﮐﻪ او ھﻢ اﺳﻢ رﺳﻮل ﺧﺪا ﺻﻠﻲ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ و ھﻢ ﮐﻨﯿﻪ اوﺳﺖ، و اوﺳﺖ ﮐﺴﻲ ﮐﻪ‬ زﻣﯿﻦ را ﭘﺮ از ﻋﺪل و داد ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﭘﺲ از آن ﮐﻪ ﭘﺮ از ﻇﻠﻢ و ﺟﻮر ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ. اي اﺣﻤﺪ ﺑﻦ‬  ‫اﺳﺤﺎق، ﻣﺜﻞ او در اﻳﻦ اﻣﺖ ﻣﺜﻞ ﺧﻀﺮ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم و ﻣﺜﻞ او ﻣﺜﻞ ذو اﻟﻘﺮﻧﯿﻦ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ‬
 ‫ﺳﻮﮔﻨﺪ او داراي ﻏﯿﺒﺘﻲ اﺳﺖ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﮐﻪ ﻧﺠﺎت ﭘﯿﺪا ﻧﻤﻲ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﺮدم در آن زﻣﺎن از ھﻼﮐﺖ ﻣﮕﺮ‬ ‫ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﺧﺪاي ﻋﺰ و ﺟﻞ او را ﺑﺮ ﻗﻮل ﺑﻪ اﻣﺎﻣﺘﺶ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﺪارد و او را ﻣﻮﻓﻖ ﮐﻨﺪ در آن زﻣﺎن ﻏﯿﺒﺖ‬
  ‫ﮐﻪ ﺑﺮاي ﺗﻌﺠﯿﻞ ﻓﺮﺟﺶ دﻋﺎ ﮐﻨﺪ. اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﺎق ﮔﻔﺖ: اي ﻣﻮﻻي ﻣﻦ، آﻳﺎ ﻋﻼﻣﺘﻲ ھﺴﺖ ﮐﻪ‬  ‫دﻟﻢ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ ﺑﻪ آن ﻋﻼﻣﺖ؟ ﭘﺲ آن ﭘﺴﺮ ﺧﻮش ﺳﯿﻤﺎ ]ﮐﻪ ﺟﺎن ھﻤﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﻓﺪاﻳﺶ‬
  ‫ﺑﺎد[ ﺑﻪ زﺑﺎن ﻋﺮﺑﻲ ﮔﻮﻳﺎ آﻏﺎز ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﮐﺮد و ﻓﺮﻣﻮد: ﺑﻘﯿﻪ اﷲ در زﻣﯿﻦ ﻣﻨﻢ، اﻧﺘﻘﺎم ﮔﯿﺮﻧﺪه از‬ دﺷﻤﻨﺎن ﻣﻨﻢ، و ﭘﺲ از ﻣﺸﺎھﺪه ﻋﯿﻨﻲ ﻣﻦ دﻧﺒﺎل اﺛﺮي ﻧﮕﺮد اي اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﺎق. ﭘﺲ ھﺮ ﮐﺲ‬
    ‫ﮐﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاھﺪ در دﻧﯿﺎي ﭘﺮ آﺷﻮب ﮐﻨﻮﻧﻲ از ﻧﺠﺎت ﻳﺎﻓﺘﮕﺎن و رﺳﺘﮕﺎران ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮد را ﺑﻪ‬ ‫وﺳﯿﻠﻪ دﻋﺎ و ﺗﻮﺳﻞ و ﺗﻀﺮع ﺑﻪ آﺳﺘﺎن ﺣﻀﺮﺗﺶ ﻧﺰدﻳﮏ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺸﻤﻮل دﻋﺎي آن ﺑﺰرﮔﻮار ﮔﺮدد.‬

پاورقی ها

۱)بحارالانوار - ج ۱ -ص ۲۷

۲)کمال الدین - ج ۲ - ص ۴۸۵

۳)همان- ج۲- ص ۵۶

هادی فرهنگ دوست بازدید : 230 پنجشنبه 1390/07/21 نظرات (0)

۷۸۶

موضوع و نكته ديگرى كه احيانا در قالب سؤال مطرح مى‌‌شود اين است كه دنيا اكنون پر از جور و ستم است. پس چرا امام زمان، عليه‌‌السلام، بنا به مفاد روايت معروف و مشهور «يملاء الارض قسطا و عدلا بعد ماملئت ظلما و جورا» (8) ظهور نمى‌‌كند؟ در رابطه با اين مساله بايد گفت: اولا، چه كسى گفته امروز دنيا پر از ستم و ظلم است و اصولا تشخيص اين مطلب كه دنيا پر از ظلم و ستم شده يا خير با چه كسى است؟ گذشته از اين بعضى محققين مى‌‌گويند منظور از «ملئت ظلما و جورا» پر شدن دنيا از ظلم و جور نيست‌‌بلكه منظور و مراد سيطره و چيرگى ظلم و ستم و فراگيرى جوراست‌‌به گونه‌‌اى كه مجال و گريزى براى رهايى از آن نباشد. مثلا در نظر بگيريد امروز را كه نظم نوين جهانى آمريكا مطرح است و مى‌‌نگريم كه پس از فروپاشى شوروى سابق، آمريكاى جنايتكار كشورهاى مختلف را تحت فشار قرار داده تا حاكميت ظالمانه خود را گسترش و توسعه دهد. ولى در هر حال بايد توجه داشت كه به تعبير علمى هيچگونه عليتى فيمابين پرشدن دنيا از ظلم و جور و يا سيطره ظلم و جور بر دنيا و ظهور امام زمان، عليه‌‌السلام، وجود ندارد كه بگوييم بلافاصله و آنا امام زمان بايد در اين شرايط ظهور فرمايد.

توضيح مطلبى را در اينجا مفيد و ضرورى مى‌‌دانيم و آن اينكه روايات وارده در اين بحث و مقام دو دسته هستند:

مابقی در ادامه مطلب

یا ابا صالح المهدی

تعداد صفحات : 3

درباره ما
بسم الله نور علی نور.الهم عجل لولیک الفرج.استفاده از همه منابعی که توسط بنده نگاشته شده اند آزاد و باعث افتخار و خرسندی حقیر است.التماس دعا.یا حق
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • دستگاه cnc چوب
  • پایان نامه علوم سیاسی
  • طراحی سایت|بهینه سازی سایت|طراحی وب سایت
  • صرافی ایرانی
  • خرید جم کلش رویال
  • خرید جم کلش
  • فروشگاه اینترنتی لباس
  • کلش رویال
  • طراحی سایت
  • ثبت آگهی رایگان
  • دانلود پروژه و پایان نامه
  • دانلود آهنگ جدید
  • دانلود فیلم
  • دانلود مقاله
  • دانلود مقاله
  • دانلود مقاله
  • خريد لباس زنانه
  • دانلود جدید ترین آهنگ ها
  • تصفیه آب معصومی
  • عکس نوشته عاشقانه
  • خرید ساعت مچی
  • دانلود آهنگ جدید
  • فراسیون
  • نرم افزار
  • چاپ دیجیتال
  • دانلود فیلم و موزیک ویدیوی هندی
  • فروش آپارتمان
  • تراکتور کمباین نیوهلند
  • تشک
  • خرید اینترنتی لباس زنانه
  • تور لحظه آخری
  • تور کیش
  • دستگاه بسته بندی
  • سفره عقد
  • پنل تبلیغات در تلگرام
  • تشریفات مجالس
  • دانلود تحقیق
  • منابع دکتری سراسری رشته مدیریت
  • خشک کن فرش
  • آفبا
  • تشریفات
  • نرم افزار تاکسی تلفنی
  • نرم افزار تاکسی سرویس
  • تغذیه
  • خرید تحقیق دانشجویی
  • زودانزالی
  • پایان نامه معماری
  • پایان نامه کارشناسی ارشد
  • پایان نامه کامپیوتر
  • سایت همسریابی دوهمدل
  • دانلود آهنگ جدید
  • دستگاه تصفیه آب
  • خرید دوربین مدار بسته
  • خرید بک لینک
  • فروش بک لینک ارزان
  • برنامه اندروید
  • فروش پارکت
  • سقف کاذب
  • اپل ایدی
  • دانلود آهنگ جدید
  • دانلود آهنگ جدید
  • ساخت وبسایت رایگان
  • باکس هارد اکسترنال
  • فروش رم لپ تاپ ddr3
  • خرید رم لپ تاپ ddr3
  • قیمت رم لپ تاپ ddr3
  • رم لپ تاپ ddr3
  • درب اتوماتیک کرج
  • سرویس نوزاد
  • کاغذ دیواری
  • دانلود فیلم اموزشی
  • جت فن
  • کمپوست قارچ
  • هواساز
  • مه پاش
  • دانلود نمونه سوال
  • کتاب
  • مدل مانتو 95
  • لوازم یدکی خودرو
  • ساعت مچی
  • آگهی رایگان
  • کیف چرمی
  • آدیداس
  • مه ساز
  • آگهی رایگان
  • جزوه کنکوری
  • مدل دکوراسیون اتاق خواب 2016
  • درب اتوماتیک کرج
  • دانلود کتاب الکترونیکی
  • سرویس نوزاد
  • رم مک بوک
  • خرید رم لپ تاپ
  • قیمت رم لپ تاپ
  • ارتقا رم مک بوک پرو
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    شیوه نگارش نویسنده را چگونه ارزیابی میکنید؟(چند گزینه ای)
    اوقات شرعی
    اوقات شرعی
    کرامات اهل بيت
    آیه قرآن
    آمار سایت
  • کل مطالب : 198
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 133
  • باردید دیروز : 172
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 439
  • بازدید ماه : 1,391
  • بازدید سال : 9,795
  • بازدید کلی : 176,921
  • کدهای اختصاصی
    وبلاگ شخصی هادی فرهنگ دوست
    وبلاگ شخصی نویسنده

    تبادل لگو
    موعود
    ورودی های موعود
    http://promised.rozblog.com
    http://promised.r98.ir
    http://promised.rzb.ir
    لوگوی ما برای تبادل لوگو وحمایت

    روز شمار غیبت کبری

    حدیث تصادفی
    ذکر ايام هفته